Evropska komisija će istražiti navode da najveći njemački proizvođači automobila u posljednjih 20-ak godina djeluju kao kartel, odnosno da se tajno dogovaraju o svim bitnim pitanjima za industriju, javio je CNN, prenosi BiznisInfo.
– Evropska komisija i Njemački ured protiv monopola primili su informaciju o ovome koju trenutno procjenjujemo, navode iz Evropske komisije, dodajući da je prerano da kažu koje korake će dalje poduzeti.
U dogovorima su navodno učestvovali predstavnici Volkswagena (i njegovih kompanija Audija i Porschea), potom vlasnika Mercedes-Benza Daimlera, i BMW-a.
Riječ je o velikoj aferi koju je otkrio ugledni njemački magazin “Špigel”. List je ove sedmice objavio da se vodeći njemački proizvođači automobila godinama tajno sastaju i krše pravila o konkurenciji. Navodno je dogovorena i prevara sa izduvnim gasovima.
Prema informacijama uglednog nedjeljnika pet giganata automobilske industrije od devedesetih godina održavaju tajne sastanke na kojima dogovaraju tehniku, cijene i pristup prema dobavljačima.
Tako je dogovarana recimo tehnika pokretnih krovova na kabrioletima ili utvrđivana cijena koja će se plaćati za određeni dio ovom ili onom dobavljaču, prenosi DW.
Tako su prekršena pravila o zaštiti konkurencije do kojih se u Njemačkoj – u javnim istupima i zakonima – toliko drži.
Najveći skandal je, međutim, što je prema pisanju Špigela u tom tajnom krugu dogovorena i prevara sa dizel motorima, odnosno upotreba manipulatorskog softvera koji pumpicu za prečišćavanje izduvnih gasova uključuje samo ako je automobil na testiranju.
Kada je na ulici – u atmosferu izbacuje višestruko veće količine azotnih oksida od dozvoljenih. Zbog tog je skandala stradao prije svega Folksvagen koji je morao da povuče milione vozila.
Špigel piše da je riječ o „jednom od najvećih slučajeva kartela u njemačkoj ekonomskoj istoriji”.
Informacije o njemu proizilaze iz neke vrste samoprijave tužilaštvu koju je nakon otkrivanja afere sa dizelom podnio Folksvagen, takođe u ime svojim marki Audi i Porše. Nešto slično je navodno uradio i Dajmler. Navodi se da je u dogovorima tokom godina učestvovalo ukupno 200 ljudi u 60 radnih grupa.
„Ako je ovo tačno, onda su proizvođači automobila upleteni u jedan od najvećih njemačkih kartela i sasvim blizu organizovanom kriminalu”, piše list Zidvest prese.
Tagescajtung upozorava da se ovdje ne radi „samo” o uvećanju profita na račun mušterija i dobavljača: „Njihove limuzine truju vazduh iako je u njih već ugrađena tehnika kojom to u velikoj mjeri može da se spriječi. Od azotnih oksida ljudi umiru. Graditelji automobila su u tom smislu ubice: djelaju svjesno iz niskih pobuda – zbog profita.”
Konstanta ovog skandala je, piše list, da proizvođači vozila uvijek lažu, prijete novinarima i borcima za zaštitu životne sredine, sve dok dokazi njihovih manipulacija ne budu sasvim neporecivi. „Onda ponešto i priznaju.”